De som är intresserade av motorcyklar har ofta olika motorcyklar som de gillar beroende på deras stil och intressen. Samma sak gäller självklart för bilar och det handlar om sportbilar eller vintage i stort sätt. Inom motorcykelsvängen så är det allt från märket, åldern och stilen på cykeln som gäller. Bland annat handlar det om att man ska stå på en sida av alla de inriktningarna som finns. Är du nöjesåkare, fartdåre eller glidare exempelvis? Nöjesåkare är ofta lite äldre personer och som gärna glider runt på sin guldvinge. Fartdåren kör alla snabba japanska maskinerna och älskar farten, dessa är ofta lite yngre personer och ofta kommer de över till guldvinge-gänget när de blir äldre. Glidaren är en annan typ, dessa bygger bullriga maskiner av Harleys och gamla amerikanska cyklar. Chopper, aphäng och stelbent är vanligt i denna grupp. Det är inte lätt att skruva motorcykel som många kan tro och det kan hända att man behöver en hel del kunskaper:

  • Glöm inte att det är besiktningen på det gamla chassit som gäller, bygger du om det för mycket och polisen stoppar dig kan du få dryga böter.
  • Små fina plåtdetaljer är ovanligt att alla kan göra själva, se till att få hjälp från erfarna plåtslagare som Sarholms.se.
  • Maskinerna som är äldre vibrerar ofta i allt större utsträckning och detta kan göra att man kan behöva en hel del extra reservdelar och nödlösningar med sig.