Hur många timmar får du som lastbilschaufför arbeta under en genomsnittlig vecka egentligen? Och hur kommer transportmarknaden förändras när självkörande lastbilar blir ett allt mer förekommande fenomen på svenska och den globala marknaden?

 

För många som driver åkerier och budfirmor är effektivisering en kärnfråga. Det ska gå fort att leverera lasten och samtidig ska all tid loggas så att den som kör ska få rätt ersättning. Traxet erbjuder elektronisk körjournal som gör det lätt att se alla sträckor och tider direkt i en app. Läs mer om detta på https://traxet.se.

 

Arbetstider för de inom vägtransport

Hur många timmar får du som lastbilschaufför köra egentligen? Det kallas för vägarbetstid och på Transportstyrelsens hemsida går det att läsa om ordinarie arbetstid och övertid/mertid. Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan och utöver detta får övertiden uppgå till 200 timmar under ett helt kalenderår. Arbetstiden får högst vara 48 timmar per vecka i genomsnitt under en beräkningsperiod på 4 månader och den sammanlagda arbetstiden får inte överstiga 60 timmar under någon enskild vecka. Mer om detta går det att läsa om här.

 

Självkörande lastbilar förändrar marknaden

 

Nu börjar dock självkörande lastbilar att rulla på vägarna. En självkörande lastbil har ingen förare utan kontrolleras vid behov genom fjärrstyrning, dock övervakas rutten hela tiden av en person. I magasinet Ny Teknik går det att läsa om hur logistikjätten DB Schenker. Det kommer sannerligen bli allt fler fordon utan förare i framtiden, något som kommer påverka arbetsmarknaden för de inom transportindustrin. Många tror nu att elektriska och autonoma lastbilar blir två viktiga tekniker som faktiskt kommer revolutionera den globala och svenska transport- och logistikmarknaden. Det finns nu en svenskutvecklad, fjärrstyrd lastbil som saknar just förarhytt. Lasten kan uppgå till hela 20 ton och räckvidden för en körning är ungefär 20 mil på en laddning.