EM i dragracing körde sin femte och näst sista deltävling i Tierp Arena nyligen, hur gick det egentligen? Slogs det några Europarekord?

motorcI ett tidigare inlägg skrevs det om hur motorcykelsäsongen drar igång under senvåren och varar september ut. Sedan när mörkret och höstlöven kommer, när vägarna blir våta och isen ligger tunn om mornarna, är det alldeles för riskabelt att ta sig fram på motorcykel i Sverige. Något som körs nästan året runt är dock dragracing, detta på banor runt om i landet. Tidigare i månaden hölls dragracing-EM på Tierp Arena där över 350 team gjorde upp om medaljer.

Innan evenemanget förväntades hela 40 000 åskådare ta sig till arenan som ligger snett norr om den lilla tätorten Tierp i Uppland. Det var den femte och näst sista deltävlingen i EM som avgjordes och totalt var det drygt 30 klassen som avgjordes, både med motorcykel och juniorer. I en artikel i UNT går det att läsa om hur det tidigare slagits flera Europarekord på just arenans bana och arrangören hoppades givetvis på att så även skulle bli fallet denna gång.

Flera svenska tävlande

De som kom och beskådade EM i dragracing blev nog inte besvikna. Flera världstider kördes på arenan och åskådarna fick se flera svenska vinster under tävlingsdagarna under solen. I den största klassen var det över 20 svenska tävlande och vann gjorde Michael Gullqvist i finalen efter att ha åkt under sex sekunder. Det sattes även flera nya Europarekord, något som visar på att banan är i högsta klass.

Detta var den nästsista deltävlingen EM och i lördags besöktes arenan av civilministern Adalan Shekarabi som träffade ett av de tävlande teamen samt höll en kort pressträff – UNT