Volvo går bra i USA just nu, kanske tack vare en ny USA-chef som ökade försäljningen med hela 49 procent under första kvartalet i år.

 

I ett tidigare inlägg skrevs det om hur Volvo som märke är känt för att vara innovativt vad gäller säkerhet och familjebilar. I dagens läge är SUV populärare än mindre bilar där hela familjen stuvar in sig. Det är en vanlig syn på Stockholms gator med stora SUV:ar. Men vad är nytt gällande Volvo egentligen?

 

Volvo går mot rekordår i USA

 

I en artikel i Expressen går det att läsa om hur Volvo Cars går riktigt bra i USA för närvarande och 2018 tycks även det bli ett rekordår. Detta trots den mycket uppmärksammade och tragiska Über-kraschen. Sålda Volvobilar i världen med förändring i procent från samma tid förra året ser ut som följande:

 

Volvo Cars försäljning under årets tre första månader, med förändring i procent från samma tid i fjol:

 

Totalt: 147 407 bilar (+14,1)

Europa: 79 512 bilar (+5,7)

Kina: 28 768 bilar (+23,3)

USA: 20 083 bilar (+49.0)

Övriga länder: 19 044 bilar (+11,4)

 

Nya chef med målsättning att öka försäljningen

 

Försäljningssiffran totalt för hela 2017 var nästan 572 000 bilar. Volvos nya chef i USA heter Anders Gustavsson och han har fått en riktigt bra start på andra sidan kontinenten med en försäljning som ökat rekordartat. Volvo sålde 20 000 bilar drygt i USA under första kvartalet, nära den största marknaden Kina där 28 000 bilar såldes samma period.

 

Gustavssons målsättning har varit att öka försäljningen, något som han lyckats med. Nu har biljätten en chans att nå den så kallade drömgränsen, om 600 000 sålda bilar över hela året. Som långsiktig målsättning har Volvo att komma upp i hela 800 000 sålda bilar senast 2020, om två år med andra ord. Nästa månad öppnar man sin nya bilfabrik i delstaten South Carolina, något som än mer kan öka försäljningen av Volvo i just USA.

 

 

Mer om detta går det att läsa om i en artikel i Svenska Dagbladet.